År 2018 introducerade Roland TR-8S trummaskin och vann omedelbart hjärtat hos min kollega Roberto Baldwin. Förra året återupplivade den sin MC-serie av spårlådor och lanserade den bärbara, batteridrivna MC-101. Min medredaktör James Trew gick också imponerad. Det vore bara vettigt då att den berömda byggaren någon gång skulle försöka kombinera sin nya superportabla formfaktor med sin trumfokuserade expertis. Ange TR-6S. På insidan är det nästan exakt samma som 8S men utanför är det imponerande litet.

Kort sagt: Den här AA-drivna lådan har professionella trumljud i ungefär storleken på en Song of Ice and Fire pocketbok. Men det betyder också att många kompromisser gjordes på gränssnittet. Och även om priset på 400 dollar verkligen är rimligt finns det massor av solida trummaskiner att få till lägre priser.

TechQ-poäng – Roland TR-6S: 80

Fördelar
  • Imponerande emuleringar av klassiska Roland trummaskiner
  • FM-motor och exempeluppspelning ger mångsidighet
  • Extremt bärbar
  • Roliga prestanda funktioner
Nackdelar
  • Ingen provtagningsförmåga ombord
  • Gränssnittet är ibland förvirrande
  • Många grundläggande funktioner finns i menyer

Sammanfattning

Rolands TR-6S innehåller imponerande digitala emuleringar av klassiska trummaskiner som 808, 909 och 606, samt en knäppa FM-slagverk och provuppspelning. Det är kanske den mest mångsidiga bärbara trummaskinen där ute. Och det är imponerande litet. Men genom att pressa in kraften i Rolands flaggskepp TR-8S till något som storleken på en pocketbok, ledde till allvarliga kompromisser på gränssnittsfronten – var beredd att göra en hel del meny-dykning.

Låt oss börja med att titta på vad du ger upp genom att välja den bärbara TR-6S, över sin studiobundna storebror TR-8S – mestadels kontroller och I / O-portar. 6S har sex spår, jämfört med 11 på 8S. Och till skillnad från flaggskeppets trummaskin finns det inget sätt att direkt sampla ljud på 6S. Du kan importera prover från ett SD-kort, men du kan inte koppla in en mikrofon och spela in dig själv och smälla på krukor och stekpannor för att skapa ett anpassat trumset. Medan utrymmesbegränsningarna gör det klart varför den här funktionen skars, skulle jag hävda att det är något mycket mer användbart på en bärbar enhet. Om jag är i min studio har jag en bärbar dator där jag kan göra finkornig ljudredigering innan jag laddar ett prov på ett instrument. Om jag sitter i parken och känner mig inspirerad av ljudet av ett närliggande basketspel, skulle jag behöva en massa extra utrustning för att konvertera det till musik.

Terrence O’Brien / TechQ

Mindre problem för mig personligen är bristen på separata utgångar för enskilda spår. I en professionell miljö, med ett stort blandbräda, kan detta vara en affärsbrytare. Men stereoutgångarna på 6S borde vara bra för din genomsnittliga sovrumsproducent. Dessutom har den ett 3,5 mm hörlursuttag på framsidan, vilket är mycket mer användbart för att göra musik på språng än standard ¼-tumsuttaget på baksidan.

Det största avvägningen här är dock kontrollerna. Medan du får en volymreglage för varje spår, delar de alla samma tre rattar. Det finns inställning, förfall och en ”CTRL” -ratt som kan tilldelas som påverkar vilket spår du har valt. Men när ingenting väljs kontrollerar de efterklang, fördröjning och master FX skickar. Sedan finns det en enda ”värdekodare” till höger som används för att navigera i menyer och ändra parametrar i dem. Och även om det finns gott om knappar, inklusive en för varje steg på 16-stegs sequencer, har de alla sekundära (och i vissa fall tredje) funktioner, beroende på vilket läge eller meny du befinner dig i.

TechQ · Roland TR – 6S demos

En del av det som gjorde TR-8S så imponerande var dess stora utbud av ljud och flexibla ljudmanipulationsverktyg. Men att försöka sätta alla dessa alternativ i bara en handfull kontroller leder till mycket meny dykning. Om du aldrig använder någon av de avancerade funktionerna och bara planerar att dra upp ett av de förinställda trumset och bygga enkla 16-stegsmönster, är detta inte ett problem. Men om du vill skapa variation och fyllningar eller göra seriös ljuddesign är 6S en legitim huvudvärk.

Även efter att ha läst manualen — dubbelt — Jag fastnade fortfarande ofta för att försöka lista ut enkla saker, som hur man programmerar en anpassad trumfyllning. Det visar sig att du måste hålla TR-REC-knappen, som visar menyn för mönstervariationer. Men istället för att trycka på en av de upplysta knapparna för att välja en variant, måste du använda värdeknappen för att bläddra hela vägen genom de åtta mönstervariationerna märkta A till H, till ett par variationer som inte finns på frontpanelen märkt ”1 ’och ”2”. Det visar sig att dessa är fyll 1 och fyll 2. Intuitivt, det är det inte.

Att kondensera alla tillgängliga alternativ för bara en enda ratt betyder också att du ofta rullar igenom oändliga listor med parametrar – cirka 30 för varje spår. Några av dessa parametrar finns på frontpanelen, men det är inte alltid uppenbart.

Terrence O’Brien / TechQ

Det finns också några tvivelaktiga standardinställningar: som att bastrumman går till reverb och fördröjning skickar och att Motion (automatiseringsinspelning) är avstängd. Och det är alldeles för lätt att skriva över ett av de förinställda kit. Se till att du laddar upp ett tomt kit innan du väljer trumljud, annars kan du av misstag byta ut dope 808-satsen. Lita på mig, jag har gjort det som 13 gånger hittills.

Medan jag började med att påpeka många av dess nackdelar, och jag ska inte låtsas att jag älskar Roland-arbetsflödet, finns det mycket att tycka om TR-6S. Speciellt om du gillar dansmusik. För det första låter det bara fenomenalt. Det finns samlade trummor här, och du kan ladda dina egna, och det är fantastiskt. Det betyder att TR-6S i slutändan kan låta som vad du vill. Bygg ett kit av att knäppa kvistar och döda löv som krossas under foten (det gjorde jag den senaste helgen), eller ladda upp synthljud och programmera melodier. (Men jag vill vara tydlig: att bygga melodiska linjer på detta är inte roligt eller enkelt.)

Terrence O’Brien / TechQ Bildkredit: Terrence O’Brien / TechQ

Men det som gör 6S och 8S speciella är deras modellering av klassiska Roland-trummaskiner. I stället för att bara spotta ut ett 808 kickprov, är den ursprungliga 808 modellerad – ner till kretsnivån – inuti 6S. Låter det exakt som den riktiga saken? Nej. Men det blir ganska nära, och eftersom det är syntesbaserat, inte sampelbaserat, finns det många fler ljuddesignalternativ tillgängliga för dig. Inuti hittar du rekreationer av 808, 909, 707, 727, 606 och 626. Det är i grunden en turné genom historien om elektronisk musik. Om du vill skapa house, hiphop, techno. spelar ingen roll. Dessa stilar byggdes alla på ljudet från dessa maskiner. Den enastående utelämnandet för mig är CR-78 – min personliga favorit av Rolands klassiska rytmboxar. (Oroa dig inte, jag laddade några CR-78-prover på den.)

Det finns också en FM-ljudmotor inuti som kan göra allt från konstiga melodiska klangar, till tunna snaror och bullriga bastrummor. Jag önskar att det var lite lättare att göra seriös ljuddesign på FM-motorn, men jag är ganska nöjd med att justera förinställningarna vanligtvis.

För att visa hur TR-6S håller med andra instrument spelade jag in en snabb demo av den ihopkopplad med Erica Synths SYNTRX, en helt massiv klingande analog enhet (recension kommer snart).

TechQ · Roland TR-6S och SYNTRX-sylt

Maskinvaran är lika tillfredsställande som ljudet. Även om TR-6S är helt plast, känns det inte billigt. Knopparna och skjutreglagen erbjuder precis rätt mängd motstånd, och knapparna är alla tillfredsställande, om det är lite mjukt. Den radioaktiva rave-ljusshowen på 6S är inte lika ögonskärande som på andra Roland-redskap också. Hela paketet känns välbyggt, men ändå lätt. Och även utan ett skyddande fodral skulle jag inte oroa mig för att kasta den här saken i en väska. Jag tog det för att hålla mig underhållen vid mekanikern medan min bil betjänades och tog den med mig medan jag väntade på min katt under ett veterinärbesök. Det har inte precis turnerat landet, men efter en månads släp runt mitt hus och i min trädgård ser det inte ut eller känns värre för slitage. Var noga med att ta med dig några reservbatterier, för det tuggar genom AA: er som ingen affär. Räkna med mellan fyra och fem timmar vid tung användning.

Terrence O’Brien / TechQ

Det är också ganska spelbart som ett instrument, så länge du får det inställt ordentligt. Det finns fyllningsknappen, som kan spela en viss variant av ett mönster, spela en av de två programmerbara fyllningarna eller använda ”scatter” som automatiskt genererar trumfyllningar. Men låt mig spara lite tid: Scatter är ganska grovt klingande, särskilt vid dess mer extrema inställningar. Vad jag tyckte var mer intressant var att bygga trumfyllningar live med hjälp av step loop-funktionen. Detta upprepar bara vad som helst i sekvensen du spelar om och om igen tills du släpper. Så ja, du kan bara hålla ner en tangent och få en robotsträng. Men du kan trycka ned flera knappar för att få nya korta rytmiska fraser som synkroniseras.

I rätt läge finns det också dedikerade vred för reverb och fördröjningssändningar, så att du snabbt kan skapa en känsla av utrymme eller utlösa kaskadekon. Det finns också en mastereffekt som gäller för alla spår och är ett utmärkt prestationsverktyg. Eftersom du kan tilldela CTRL-ratten till valfritt antal variabler för mastereffekten kan den svepa genom frekvenser på ett lågpassfilter, minska djupet på en bit kross, lägga till lite överdrift eller till och med styra hastigheten på en flanger. Det är också väldigt enkelt att stänga av spår eller ändra volymen för att hitta rätt balans när din låt fortskrider.

Allt detta är att säga att TR-6S har mycket att göra för det. Men det står också inför ett alltmer trångt fält. Elektrons modellserie är $ 100 billigare och har mycket mer praktiska kontroller. Jag föredrar också personligen arbetsflödet på Elektron-redskap, men många tycker att det är skrämmande. Naturligtvis, även om Model: Prover och Model: Cycles är bärbara, är de fortfarande ganska större än TR-6S och ingen kan drivas av en handfull AA-batterier. Du måste också välja mellan sampel eller en FM-motor, där när du får båda i 6S. Naturligtvis är Elektron-maskinerna också mer kompletta spårlådor som hanterar melodiskt innehåll med aplomb, så en bättre jämförelse skulle verkligen vara $ 500 MC-101.

Då har du mer fokuserade trummaskiner som Rolands egen butikslinje eller Korgs Volca Beats, Sample och Drum. Dessa har inte mångsidigheten hos 6S. Och när det gäller Rolands TR-06, TR-08 och TR-09 är de ganska lite större. Deras gränssnitt är dock i allmänhet mycket renare och lättare att navigera. Och, åtminstone Volcas är ganska billigare.

Roland skickade också en TR-06 över för granskning och medan jag njuter av det och har en djup kärlek till 606-ljudet (det är näst bara CR-78 i mitt hjärta), är det svårt att föreslå att någon väljer det (eller TR-08) över 6S. De två maskinerna är till samma pris, och 6S erbjuder bara så mycket mer flexibilitet. Om du vill ha vintage Roland-trumljud i ett kompakt paket, är 6S det klara valet för pengarna. Men om du är den typ av person som fruktar meny dykning, överväga tävlingen.