Birds of Preyfull granskning

Birds of Prey är det oväntade svaret på en svår fråga för Warner Bros. och DC. Hur följer du upp Suicide Squad, en film som nästan är universellt bedräglig men fenomenalt framgångsrik på kassan?

Lösningen är bedrägligt enkel. Ta kanske den ena delen av Suicide Squad som både kritiker och publik var överens om – Margot Robbies fenomenala, avskräckta Harley Quinn – och bygg ett nytt stjärnfordon runt henne, samtidigt som man utnyttjade den nyfundna publikentusiasmen för kvinnlig-ledda blockbuster som också drev framgången för Wonder Woman – DC: s största framgång hittills, av de flesta mätvärden.

Vad gäller Jared Letos kontroversiella Joker? Tja, ur synen, utan tanke. Nästan. I Birds of Prey – ute på biografer från 7 februari (och om du är frestad att gå, har vi guiden till om du borde vänta på en post-kredit-scen också) – vi öppnar på en Harley som försöker gå vidare från sitt outlandiska ex och skära ut sitt eget liv i Gothams underjordiska som någon annan än ’the Joker’s girl’.

Det är inte så lätt som det kanske låter, och hon upptäcker snabbt att utan det skydd som följer med att träffa Mr. J, finns det faktiskt en hel del människor runt Gotham med nagar att bära mot henne. Ingen mer hotande än Ewan McGregors Roman Sionis, den totemiska förkroppsligandet av giftig vit maskulinitet och den enda personen här som någonsin hotar att stjäla showen från Robbie själv.

Hans nästan flamboyanta entusiasm för våld kommer från annat än okontrollerat privilegium och ett vägran att acceptera att inte få absolut allt han vill, bara en av filmens många, många nickar till att detta är en mans värld.

Författaren Christina Hodson och regissören Cathy Yan är sällan subtila över vad de går för (inte minst när Jurnee Smollett-Bell’s Black Canary bokstavligen står på en scen för att sjunga ”It’s a Man’s Man’s Man’s World”) men Birds of Prey är smartare än dess sequined yta kan antyda – detta är inte de breda slagen, ”kvinnor är bra faktiskt” feminism av Wonder Woman och Captain Marvel, men faktiskt gör sitt bästa för att engagera sig i mikroaggressioner, små nedslagningar och problem med hårbindningar som kvinnor faktiskt ansikte varje dag.

Detta är dock fortfarande en spin-off från Suicide Squad, så det hanterar ämnet utan att skissa bort från det förvrängda våldet som markerade den filmen. Quinn gör saker i den här filmen som gör att vem som helst med fungerande knäskydd snurrar, och Birds of Prey fungerar som en femkvinnlig rejoinder till idén att en kvinnlig ledd film någonsin skulle behöva dra sina slag.

Quinn och Canary – tillsammans med Mary Elizabeth Winstead’s Huntress, Rosie Perez’s Renee Montoya och den unga Ella Jay Basco som debuterar som Cassandra Cain – alla visar sig mer än kunna ge så bra som de blir, och actionkoreografin är fantastiskt uppfinningsrik – klimma i en förfallen funhouse-bråk som varje storskärms Joker skulle vara avundsjuka på.

Dom

Om det finns ett fel hos Birds of Prey är det bara att filmens första halvlek blir lite för trasslad i plot och slingrande flashbacks, vilket innebär att filmen som helhet tar lite tid att verkligen komma igång – och inte får sin titulära ensemble tillsammans till sista handen, då fungerar de så bra att du inte kan låta bli att undra varför de inte kunde ha gått ihop förr.

Men det är verkligen en liten tvist i en film som erbjuder allt du vill ha av feministisk serietidning genom att ge dig knappt något av det du kan förvänta dig av det. Det är vittigt, kaotiskt och benknusande våldsamt. Det här kan vara en mans värld, men det finns ingen god anledning att det ska vara så.